CDO en bruilioft:) - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Merel Driessen - WaarBenJij.nu CDO en bruilioft:) - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Merel Driessen - WaarBenJij.nu

CDO en bruilioft:)

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

19 November 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Week 3 is alweer bijna voorbij. Tijd vliegt. Deze 3e week was ik al helemaal gewend aan al het reilen en zeilen, de warmte en alle dingen die moesten gebeuren.. Elke dag is anders als de dag ervoor, ook al is het schema altijd hetzelfde.. De docenten vinden het heel leuk om dingenover Cambodja te vertellen en je dingen te laten zien. Zo ging ik maandag mee naar de familie van een vrouwelijke docente en lieten ze me een bepaald soort rijst zien die 1x per jaar wordt geoogst. Ze maakten het gelijk klaar voor me, zodat ik kon proeven.. (beetje droog!:P) In Cambodja woont het hele gezin in één huis en aan de oudste zoon de taak om te trouwen en hoofd van het gezin te worden. 2 van onze docenten zijn dat en Jan (de hoofd van de organisatie vertelde dat zij het daardoor best zwaar hebben.)
Dinsdag heb ik met Cheng de ‘grote’ voedselronde gedaan. Dan gaan we naar verderweg gelegen dorpen om eten te brengen. Een uur heen en een uur terug. Wat een ontzettend mooie omgeving en rust! Echt om te genieten!! Bij het laatste huis bleven we even kletsen en daar had de moeder net een soort nootjes verzameld. Ook die werden gelijk in de pan gegooid en gebakken zodat ik het kon proeven. Zo ontzetten lief zijn ze hier allemaal..

De lessen en de lesomstandigheden zijn hier zo anders dan wij gewend zijn. Er is eigenlijk altijd geluid van spelende kinderen omdat altijd alle deuren en luiken openstaan. Verder komen kinderen gewoon te laat de klas in lopen en kijkt niemand op. Op zaterdag is het ook normaal dat kinderen het hoofd van de school helpen om rijst te oogsten! Hoe bizar!! Jaaa, ook het corrupte zit binnen de Khmerschool. Kinderen moeten extra geld betalen aan de docenten anders mogen ze niet meer komen, of bv helpen in de velden. Alle lessen worden klassikaal gegeven en de kinderen spieken constant. Ik probeer dat dus af te leren, want waarom zou je anders iets testen?? Dat wil nog niet echt lukken. Maargoed. Je kan geen wereldwonder verwachten in een week. Wat leuk is, is dat ze altijd voor elkaar klappen na/aan het einde van een opdracht.

Ik heb deze week geen dansles meer gegeven omdat ik daar geen zin in had. De kinderen vroegen er wel om, maarja. Misschien volgende week weer;)

Vooral samen met Tina vermaak ik me prima. Lekker lachen en samen gameday doen op zaterdag. Wat trouwens echt weer FANTASTISCH was!! Ik zal wat meer foto’s proberen te plaatsen, maar het duurt idd best lang. ’s Avonds lig ik bijna altijd al rond half 10 in mijn bed, gesloopt! Ik heb wel heel erg naar mijn zin nu, alhoewel een 6daagse werkweek best lang is.. Als het dan weer zaterdagmiddag is, we lopen het schoolterrein op en 60 gillende/lachen kinderen komen op ons afgevlogen dan is het het allemaal weer waard! Kringespelletjes spelen/ springtouwen/ kruiwagen racen, ze vinden het allemaal prachtig:)

Dit weekend is er een trouwerij van een van de medewerkers van Baca-villa (het guesthouse waar we in het weekend slapen). Baca-villa wordt gerund door een familie met wie het vrijwilligerswerk van Jan eigenlijk begonnen is. Hij raakte met deze familie bevriend is een guesthouse begonnen zodat ze werk hadden. Iedereen is ontzettend aardig en nouja, wij zijn dus ook uitgenodigd voor de bruiloft! Hier gaat een bruiloft heel anders en vandaag heb ik al een stukje bijgewoond..
Hier ben je getrouwtd als je een bepaald aantal tradities doorloopt: Foto’s maken, verschillende ceremonies en het feest aan het einde. De bruid heeft wel 10 verschillende jurken en is helemaal opgedirkt!! Vanmiddag toen we terug kwamen begon het ‘harenknippen’. Allemaal bepaalde manieren waarop alles wordt gedaan. Een vrouw en een man die heel schel zingen en de ouders die (nep) het haar knippen van het stel. Onee, iedereen moet en zo ook wij!! HAHA. Stonden we daar achter het bruidspaar te doen alsof we haar knipten. Bijzonder om mee te maken hoor, heeel leuk:)
Morgenavond dus het feest en eerst gaan Tina en in ’s ochtends naar de zonsopkomst kijken bij Ankor Watt (hele bekende tempels in Cambodja). Maar hoe dat allemaal was horen jullie de volgende keer!! :)


En oja, Ik had het leuke plan om in een boom te klimmen voor het uitzicht/foto. Idee: ++, Uitvoering: --, Schaafwonden: in grote getale op buik/armen/handen! :P

  • 19 November 2011 - 16:51

    Janny:

    Hoi Merel,Net gescypt, voor het eerst van mijn leven en wat bijzonder dat je dan gewoon met elkaar zit te praten terwijl je de halve wereld verder zit. Ook nu zijn de foto's weer hartstikke mooi! Heb je toevallig ook gewerkt op de rijstvelden? Volgens mij is dat megazwaar. Arbeiders staan met hun hoofd in de zon en met hun benen tot hun knieën in het water. Wat ontzettend leuk dat je nu een bruiloft gaat meemaken. Komen er ook ringen aan te pas of is er iets anders dat de man en vrouw doet herinneren aan hun mooiste dag van hun leven?
    Ik ga eens even kijken wat er uiteindelijk gekookt gaat worden vandaag. Zou het kip met pindasaus zijn. Weet je trouwens in Nederland is het nieuwe werken helemaal in: ik ga dat ook doen met ingang van 1 januari en het betekent dat je niet meer naar kantoor hoeft behalve om te vergaderen. Alle kantoortaken thuis met de door de baas verschafte laptop en verder het contact met de wereld dmv een blackberry. Dat wordt heel wat gebruiksaanwijzingen lezen in de kerstvakantie! Nou ja Merel nog veel plezier als Engelse juf en maak een mooie foto van de zonsopgang waar je zo speciaal met de tuk tuk naar toe gaat om 4.45 uur! Janny

  • 19 November 2011 - 17:18

    Mischa:

    Mereltje ik vond het geweldig je gesproken te hebben :D! Lekker slapen nu (voor 3 a 4 uurtjes hihi) en genietze van de zonsopkomst! We keep in touch xxxisssss Miessie

  • 20 November 2011 - 13:53

    Fieke:

    Ha Merel,
    Het lijkt me een hele belevenis om een trouwerij mee te mogen maken.
    Hier is Sinterklaas in het land en begint het echt winter te worden. Zo'n 25 graden verschil met de temperatuur in Cambodja. We zullen je missen met Sinterklaas!
    Liefs, Fieke

  • 21 November 2011 - 15:51

    Nick Van Brink:

    Heej Merel,

    Wat heb je weer veel meegemaakt! Echt bijzonder wat je daar allemaal doet, HULDE !! Leuk om al die foto's te zien :D De kinderen zullen wel erg blij zijn met jullie komst ;) Veel plezier nog en ik kijk uit naar het volgende bericht!

    Groetjes Nick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Zuidoost Azië en Australië

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2012

Weekje Java

29 Januari 2012

Terug in Ubud, Lovina en..

22 Januari 2012

Hier in Indonesie

17 Januari 2012

BALI!!!!!!

08 Januari 2012

Australie part III
Merel

Actief sinds 21 Aug. 2011
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 42307

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 13 Augustus 2013

Centraal Amerika

29 Augustus 2011 - 06 Februari 2012

Zuidoost Azië en Australië

Landen bezocht: