Panama, Costa Rica en Nicaragua - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Merel Driessen - WaarBenJij.nu Panama, Costa Rica en Nicaragua - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Merel Driessen - WaarBenJij.nu

Panama, Costa Rica en Nicaragua

Blijf op de hoogte en volg Merel

14 Juli 2013 | Costa Rica, Tortuguero

Meer dan een week geleden was mijn laatste bericht en ondertussen ben ik 2 landen en heel wat avonturen verder.

De laatste paar dagen in Panama, Bocas del Toro doorgebracht op een partyplek. Overdag met Veronique en Nicole (US) naar een mooi strand gefietst (15km) waar een chille vibe was en we hebben kunnen genieten van het strand, de zon en heerlijk eten. ‘s Avonds party Panamastyle, met veel backpackers maar ook flink wat locals.
Na een nacht met weinig slaap vroeg op voor de bordercrossing naar Costa Rica. Bij de grens was ik benieuwd of ik het land in zou komen omdat het verplicht bij binnenkomst een bewijs van verlaten te laten zien en dat had ik niet. Ze vroegen nergens naar, dus geen probleem, alleen lang staan wachten in de brandende zon.

Eenmaal in Costa Rica was het vooral wennen aan de nieuwe geldeenheid; collones ipv dollars, maar verder was mijn eerste indruk niet veel verschil tussen de 2 landen. Het enige dan dat Costa Rica een bekender reisland is, dus duurder en geamerikaniseerder (als dat een woord is.)

Costa Rica – Puerto Viejo
Samen met Nicole 2 nachten in Puerto Viejo doorgebracht.
De 1e dag doorgebracht bij de dokter vanwege de vele onbestemde bulten die Nicole op haar lichaam had. Costa Ricaan style (3 uur later) liepen we weer naar buiten, dag praktisch voorbij. Achja, die dingen moeten ook gebeuren. De 2e dag per fiets op en neer naar een strand (24km) met de slechtste fietsen ooit. Eenmaal daar aangekomen bleek dat het de plek was voor Costa Ricaanse families op te picknicken en een dag te chillen. Tof!

Costa Rica – Tortuguero
1 hele dag hadden we nodig om door te reizen naar Tortugeuro, dé plek waar schildpadden hun eieren leggen. Vandaar de naam, Tortuga = schildpad in het Spaans. Het is een natuurpark, dus er zijn ook veel andere dieren te zien en omdat je entreegeld betaald voor het park, bieden ze pakketten aan waarin je alles in één dag doet. ‘s Ochtends om 5.30 op voor een kanotour en na een uurtje rust een wandeltocht door de jungle. Tijdens deze tochten zagen we 3 soorten apen zagen (brulapen, spidermonkey’s en capuchinomonkey’s) Tucans, veel kleine en grotere vogels, een zwart schildpad, giftige groene en rode kickers en een grote iguana.

‘s Avonds om 9 uur was het dan eindelijk zover, in het donker loop je met je gids langs een trail langs het strand en moet je wachten op een seintje. Op het strand zijn speciale mannetjes die checken waar de schildpadden zijn en in welke fase ze zijn. Als het zover is geven ze een seintje en moet je rennen in het donker naar het schildpad om ze in een van de 4 fases te zien. Als je alle 4 de fases gezien hebt is de trip voorbij. De fases zijn:
1. strand op komen
2. eieren leggen in het gat
3. gat dichten
4. terug de zee in
Het was echt fenomenaal. Vooral het eieren leggen, ze leggen er ontzettend veel en raken in een soort trance waardoor we zo dichtbij kunnen komen. Met een speciaal rood lampje schijnen ze, zodat ze niet gestoord worden. Wat een prachtig natuurverschijnsel. Echt amazing.

Costa Rica – San Jose
San Jose, de hoofdstad van Costa Rica wilde ik eigenlijk vermijden, maar omdat ik graag doorwilde naar Nicaragua zat er niets anders op.

Nicaragua – Isla de Ometepe
Van San jose naar onze volgende stop Isla de Ometepe was een beste reis. 13 uur later kwamen we aan op het eiland, dat midden in een groot meer ligt.
Eenmaal aangekomen in het hostel bleek dat daar niet veel meer te doen was dan waarvoor we gekomen waren, het beklimmen van de vulkaan maderas. Eigenlijk wilden we eerst een dagje rust, alleen toch besloten om de volgende ochtend gelijk de klim te doen. 1400 m omhoog, totaal 5 km lopen. Een geschatte 4 uur heen en 4 uur terug over stenen, door modder met handen en voeten. Het was pittig, laten we het daar op houden. Wel een mooie ervaring, helaas geen uitzicht vanwege de bewolking. In het midden was een groot kratermeer, dat wel tof was om te zien!
Eenmaal weer beneden onze spullen gepakt en van hostel veranderd, want deze beviel ons niet.
De volgende dag een scooter gehuurd samen met Lucas (US) en rond het eiland gereden. Prachtig!
We waren 5 minuten onderweg, werden we aangehouden door de politie. We moesten ons ID laten zien om verder te mogen en die hadden Nicole en ik niet mee. Ik had mijn paspoort bij de scooterverhuur afgegeven en dat geloofden ze niet. Eerst dacht ik dat ze mijn rijbewijs wilden zien en die heb ik uberhaubt niet bij me en later bleek dat ze gewoon uberhaubt een ID wilden zien. Balen, wat nu, dat wordt flink betalen dacht ik. Uiteindelijk na lang geklets moest ik ze 20 Cordobas geven en mochten we verder. 25 cordoba is 1 dollar, dus dat was een afkoping van niets. HAHA! Achja, thank god.
Vandaag gaan we een paar uur paard rijden over het strand en morgen naar San Juan del Sur, een partyplek aan het strand om Nicole’s verjaardag te vieren.

Poeh, dat kostte heel wat tijd om op te schrijven, ik hoop dat jullie hebben genoten;)

Liefs en Besos
XX

  • 14 Juli 2013 - 01:03

    Mama:

    dag lieverd,
    Voor het naar bed toe gaan toch even gekeken of er een berichtje van je is. Dat is boffen! Lijkt me helemaal te gek om de schildpadden eieren te zien leggen. Toevallig was er gisteren op t.v. een natuurfilm waarin je het kon zien. Alleen bizar dat er weer andere dieren op wachten om de eieren op te kunnen graven en eten. Leuk die foto's maar......gaan we je voorkant ook nog een keer zien? Je haar is aardig blond!
    knuffel mama

  • 14 Juli 2013 - 09:52

    Fieke:

    Ha Merel,

    Zeker weer genoten van je verslag en de foto's!
    Ik moet nog een week werken en dan begint ook mijn vakantie!
    Gisteren naar het feestje van Manon geweest, was heel gezellig.
    Ik hoop dat het vandaag strand weer wordt, maar schildpadden zullen niet uit de zee te voorschijn komen.
    Merel, blijf maar lekker genieten van al je avonturen en ik kijk uit naar je volgende verslag.

    Dikke kus, Fieke

  • 14 Juli 2013 - 12:43

    Marleen:

    He Merel!

    Wat een heerlijk verhaal weer! Lekker avontuurlijk om zo zonder de juiste papieren toch de grens over te gaan haha;) Gelukkig is het goed gekomen!
    En wow die schildpadden, ik heb ze in Suriname ook eieren zien leggen en ik weet precies hoe je je voelt: zóó gaaf om dat te zien!
    Ik ben wel heel benieuwd naar meer foto's hoor, maar t duurt vast lang om ze te uploaden daar! Dat komt dan in NL wel, maar daar moet je nog even niet aandenken!
    Geniet weer lekker de komende tijd en tot het volgende verslag!

    Xx Marleen

  • 14 Juli 2013 - 13:34

    Janny:

    Hoi Merel,.Ik heb je verslagen nu allemaal gelezen en nog een keer gelezen. Je hebt het enorm naar je zin in het Zuid Amerika waar ik nooit heen durfde! Er gaat geloof ik nog een continent voor me open.Ik poogde vanaf diverse campings tijdens mijn vakantie reacties op je stukje te plaatsen meer de zwakte van de wifi verbindingen hielen de reacties tegen. Maar nu ben ik weer veilig thuis! Ik heb het ook ooit gezien dat eieren leggen van de schildpadden op het strand. We stonden in 1997 te kamperen in Japan en werden in de nacht wakker gemaakt door een japanner om ons naar het strand te vervoeren vanwege de schildpad. het was ons geluk dat Hetty Japans spreekt en zij begreep op dat moment wat de man (die wij helemaal niet kenden, maar volstrekt ongevaarlijk leek en bleek) van ons wilde. We hebben ons snel aangekleed en op het strand zagen we een grote schildpad op de kuil zitten, dus vanaf dat moment hebben we gezien wat er gebeurt. Vond ik heel gaaf. Leuk om weer van je te horen. en de foto's zijn weer prachtig! Janny

  • 14 Juli 2013 - 20:27

    Kim:

    Leuk om te lezen Mereltjeee!!
    Dikke knuffel en veel plezier nog :) xxxxxxxxxxxx

  • 14 Juli 2013 - 20:32

    Thea Cordess:

    Lieve Merel je dagen zijn weer goed gevuld. Eigenlijk te druk om te schrijven. Daar moet je je echt toe zetten hè. wat heb je een mooie foto van de schildpad gemaakt! En wat jammer dat je weinig zicht had na die grote klimpartij. Fijn dat je goed gezelschap hebt. Wel zo leuk. Geniet er nog maar van. lieve groet van Thea

  • 14 Juli 2013 - 23:31

    Marja Ting:

    Hoi Merel
    Ik heb zeker genoten. Van je verslag.
    Dankjewel
    Liefs
    Marja Ting

  • 14 Juli 2013 - 23:36

    Margot:

    Klinkt heerlijk. Wat gaaf dat je die schildpadden heb gezien. Ik ben ook goed aan het vakantievieren. Morgen een krijg jij mijn up-date :D
    Mis je wel hoor! Happy Monday, lieve schat X

  • 16 Juli 2013 - 21:12

    Mirjam:

    Haaaaa lieve Merel!
    Wat is het toch iedere keer weer super leuk om jouw verhalen te lezen!keep up the good work en vooral blijven genieten....maar volgens mij zit dat wel goed. Nou ga jij maar lekker door met al je verre avonturen dan gaan wij een lekkere bruidstaart bestellen.....dag schat!dikke kus okk van Fransxxxxxx

  • 16 Juli 2013 - 23:17

    Monique Dick:

    ha Merel, heerlijk je verhalen zitten lezen. Wat een prachtig avontuur.
    lieve groet van ons alle.

  • 25 Juli 2013 - 18:58

    Ellis:

    Hoi Merel, super leuk om te lezen allemaal.
    En tof dat je schildpadden hebt gezien! Lijkt me zo gaaf!

    Geniet nog van de komende weken.

    Ik blijf je verhaaltjes lezen!

    X Ellis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Actief sinds 21 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1248
Totaal aantal bezoekers 42294

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 13 Augustus 2013

Centraal Amerika

29 Augustus 2011 - 06 Februari 2012

Zuidoost Azië en Australië

Landen bezocht: